myTaste.se

Sjukstuga & lite julgotta

 
Tjingeling! 
 
Ja där lät jag allt pepp eller hur ; ) 
Men det är allt annat än pepp här hemma kan jag lova med Felicia som ligger sjuk i feber och halsont sedan i går och i natt var det min tur att få feber, det var riktigt tungt att gå upp i morse men jag var tvungen att åka till jobbet en stund och avsluta en sak innan jullovet.
 
Jag får lite smått panik när jag tänker på vad vi har kvar att göra innan torsdag, tänk att det bara är en dag kvar till julafton : ) 
Mycket mat har vi köpt färdiglagat, gudskelov!!! men jag hade tänkt att vi skulle rulla egna köttbullar, laga Janssons frestelse och göra risgrynsgröt ( den går tyvärr inte att köpa mjölkfri ) Sen ska tomtarna ska ner från vinden och så borde det dammsugas och torkas golv. 
Ja vi får väl se hur mycket vi orkar med imorgon. 
 
Under eftermiddagen har jag försökt vila lite i alla fall mellan en tur till affären, behövde komplettera några saker till julbordet, och lite julgodisbakande. 
 
Vi har en favorit som vi har bakat några år med en härlig blandning av choklad och mintsmak. Det är väl egentligen mer en kaka än godis men vi tycker den passar utmärkt till jul. 
Ett recept jag hittat i en gammal Amelia. 
 
Polka-cookies
 
100 gr mörk choklad
100 gr smör
1,5 dl brun farin
1 ägg
2 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver 
100 gr krossade polkagrisar
 
Smält chokladen tillsammans med smöret i en kastrull på svag värme. Rör ner farinsockret. Blanda i ägg, mjöl, havregryn och bakpulver och rör ihop till en smet. Krossa polkagrisarna och rör ner två tredjedelar av krosset i smeten. Forma smeten till små bollar och platta ut dem (lite) och lägg dem glest på bakoappersklädda plåtar, kakorna flyter ut ganska mycket under gräddningen. Strö över resten av polkagrisedet och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 10-12 min. 
 
 
 
 
 
*
*
*
*
 
Kram Malin 
#1 - - Lena:

Men åh vad tråkigt!!!
Hoppas så ni snabbt kryar på er och får en fin jul!!!

Kram